Kiełkownica, czyli jak hodować własne kiełki w domu


Dla wszystkich, którzy są fanami jedzenia kiełków i kupują je codziennie w sklepach, istnieje świetna alternatywa – kiełki można łatwo i przyjemnie hodować samemu w domu. Dzięki własnej hodowli można co nieco zaoszczędzić, a oprócz tego jeśli ktoś ma zamiłowanie do zabaw ogrodniczych i pielęgnowania roślinek, będzie to dla niego wspaniałe zajęcie.

Są różne sposoby hodowli, ja wybrałam dla siebie moim zdaniem najwygodniejszy i najprostszy – czyli kiełkownicę  Kiełkownica to czteropoziomowe (trzy poziomy do hodowli kiełków aby można było za jednym zamachem zasiać trzy różne rodzaje nasion, i jeden dolny poziom do odlewania wody), plastikowe naczynie z przykrywką, w którym rosną nasze kiełki.
Kiełkownicą którą ja posiadam wyposażona jest w system nawadniania, czyli trzy syfony - wodę nalewamy do górnego pojemnika, a dzięki syfonom spływa ona stopniowo do dwóch pozostałych poziomów nawadniając kiełki. Na koniec, kiedy woda przepłynie przez wszystkie poziomy, gromadzi się w dolnym pojemniku, skąd po prostu ją wylewamy.

Kiełkownica czyli jak hodować kiełki w domu kielki zdrowie instrukcja hodowla w domu

Kiełkownica czyli jak hodować kiełki w domu kielki zdrowie instrukcja hodowla w domu

Po zakupie kiełkownicy i samych nasion kiełków ( tak jak pisałam, kiełkownica ma trzy poziomy – więc można zasiać trzy różne rodzaje nasion – jednak dla jednej osoby jest to zdecydowanie za dużo, dlatego ja sieję na raz tylko jeden rodzaj, ewentualnie kiedy widzę, że kończą mi się pierwsze kiełki, wtedy sieję drugie) pierwszym krokiem jest dokładne umycie naczynia i nie wycieranie go do sucha. 

Przed zasianiem, musimy nasiona wypłukać, oraz namoczyć w wodzie przez kilka godzin. Płuczemy je pod ciepłą wodą na sitku.

Kiełkownica czyli jak hodować kiełki w domu kielki zdrowie instrukcja hodowla w domu

Następnie wkładamy do miseczki i zalewamy ciepłą, przegotowaną wodą na 3 – 6 godzin. 

Kiełkownica czyli jak hodować kiełki w domu kielki zdrowie instrukcja hodowla w domu

Po upływie czasu kiełki rozkładamy równomiernie w pojemniku. Trzeba zwrócić uwagę na rozmieszczenie czerwonych syfonów – należy je ustawić tak, aby znajdowały się pod sobą ale na przemian – tak jak na drugim zdjęciu.

Kiełkownica czyli jak hodować kiełki w domu kielki zdrowie instrukcja hodowla w domu

Ułożone kiełki podlewamy pierwszy raz – ciepłą, przegotowaną wodą. Nalana woda musi zakryć cały czerwony syfon. Kiedy spłynie ze wszystkich poziomów i przeleje się do dolnego pojemnika – należy ją wylać (można podlewać nią kwiaty). Nie wolno zostawić wody na dolnym poziomie na np. parę godzin.
Najlepsze ustawienie kiełkownicy to miejsce jasne, ale nie na pełnym słońcu.
Kiełki podlewam raz dziennie mniej więcej o tej samej porze. Za każdym razem sprawa przebiega tak samo – nalewamy wodę tak aby zakryła cały syfon, a potem zlewamy z dolnego pojemnika. Po paru dniach (czasem jest to np. 5 dni, a czasem już po nocy widać pierwsze kiełkujące nasiona, więc gotowe są po ok. 2 dniach – wszystko zależy od rodzaju nasion, ale też od temperatury w pomieszczeniu gdzie stoi kiełkownica itp.) kiełki będą gotowe do jedzenia.

Kiełkownica czyli jak hodować kiełki w domu kielki zdrowie instrukcja hodowla w domu

Trzeba pamiętać, aby nie czekać za długo ze zjedzeniem kiełków, bo zawilgotnieją i zgniją, będą wydzielały bardzo nieprzyjemny zapach i z pewnością nie będą nadawały się do jedzenia.
Po każdym skończonym wysiewie naczynie należy bardzo dokładnie wyczyścić.



Kilka faktów na temat kiełków
  • Kiełki to świetna potrawa dla osób w każdym wieku – także dla dzieci czy osób starszych.
  • Można je jeść na przeróżne sposoby – dodawać do dań na ciepło, sałatek, kanapek, dań smażonych czy przekąsek.
  • Kiełki to jedne z najbardziej odżywczych i bogatych w witaminy i minerały produktów, a do tego są lekkostrawne
  • Są bogatym źródłem składników pokarmowych: witamin (A, B1, B2, B6, B12, C, D), błonnika, kwasów nukleinowych, chlorofilu  oraz składników mineralnych (cynku, fosforu, magnezu, potasu, selenu, wapnia i żelaza). 
  • Są świetnym źródłem białek, węglowodanów złożonych oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Zawierają duże ilości witaminy C co oznacza bardzo korzystny wpływ na naszą odporność.
  • Są niskokaloryczne, ale bardzo odżywcze.
  • Zawierają duże ilości magnezu i potasu, które są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.
  • Są bogate w kwas foliowy.
  • Zawierają witaminy i mikroelementy w formie skondensowanej – w znacznie większych ilościach niż te z samych roślin.

Smacznego i  na zdrowie! : )

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz! : ) Dla zachowania ciągłości konwersacji na pytania odpowiadam pod moimi postami.